09-04-2024
Een kleinigheidje met grote impact; tijdloze, klassieke relatiegeschenken
U heeft vast wel een eens een relatiegeschenk mogen ontvangen. Is het slechts kleinigheidje of is het een geschenk van misschien een groter belang dan dat u oorspronkelijk dacht? Al jarenlang worden deze relatiegeschenken zoals pennen, flesopeners en zelfs speelkaarten gegeven aan klanten, werknemers en relaties. Maar waarom is dat zo? Daar duiken we in deze blog dieper op in.
Versterken van relaties & “ambassadeurs”
Door het geven van een geschenk laat u zien dat u geeft uw klanten, werknemers en relaties. Dit leidt tot een hoger gevoel van loyaliteit en vertrouwen bij diegene wie het geschenk krijgt. Dit verhoogt dan weer de kans op succesvol zakendoen met deze klant of relatie in de nabije toekomst. Mensen waarderen het gebaar van het krijgen een geschenk en voelen zich gewaardeerd. Dit zorgt voor een positieve houding en mening over uw bedrijf. Dit kan erg handig zijn mocht uw bedrijf zich bevinden in een competitieve markt. Een positieve mening en houding over uw bedrijf kan ook zorgen voor zogenoemde “ambassadeurs”; klanten wie hun positieve ervaring met het bedrijf delen met anderen. Dit kan ook weer nieuwe klanten opleveren.
Merkbekendheid
Relatiegeschenken zijn een effectieve manier om de merkbekendheid te vergaren. Door geschenken te geven welke vaak alledaags gebruikt worden (denk bijvoorbeeld aan tassen, mokken en aanstekers), zal de gebruiker door het geschenk snel weer aan uw merk denken. Dit kan zorgen voor meer merkbekendheid of zelfs tot nieuwe klanten in het geval dat anderen het geschenk ook gaan gebruiken.
Werknemers motiveren
Het zijn niet alleen klanten wie profiteren van relatiegeschenken. Ze kunnen namelijk ook impact hebben op uw werknemers. U kunt geschenken geven aan werknemers als erkenning voor hun prestaties en inzet. Dit zal de motivatie en houding van werknemers verbeteren. Zo bouwt u aan een fijne werkomgeving en hogere productiviteit. Een gunst voor het hele bedrijf dus!
Met al deze informatie wordt al snel duidelijk waarom relatieschenken al zo lang worden gegeven en zo populair zijn. Zo blijkt maar dat het zeggen “geven is beter dan nemen” van velen in het zakenleven daadwerkelijk lijkt te kloppen.